Friday, December 19, 2008

Apakah itu bowling?


Boling sepuluh pin atau ten-pin bowling adalah sejenis sukan dan riadah di mana seorang pemain diperlukan untuk menggolek bola di atas lorong yang dibuat dari kayu atau sintetik dengan tujuan untuk mendapat mata secara menjatuhkan sebanyak pin yang mungkin.
Lorong boling tersebut berukuran 41.5 inci (105 cm) lebar dan 60 kaki (18.2 m) panjang. Di kiri dan kanan lorong tersebut terdapat 2 buah longkang yang akan mengutip bola yang melencong ke luar.
Sejarah bowling bermula pada era Laksamana Cheng Ho. Beliau terkenal sebagai seorang pemain bowling tersohor pada masa itu. Namun, oleh kerana tiada siapa dapat mengalahkannya maka beliau selalu membangga-banggakan diri dan perlekehkan orang lain. Namun berita ini telah sampai ke telinga Laksamana Hang Tuah. Berbekalkan teknik balingan helikopter , Hang Tuah telah mencabar Cheng Ho bermain 2 game. Tanpa diduga pada hari pertandingan, kedua-duanya telah ditewaskan oleh Puteri Hang Li Po yang hanya menggunakkan teknik balingan lurus dan slow motion. Moral of the story...Janganlah kita memperlekehkan cabaran dari golongan yang lemah dan tidak terkenal, tiada siapa yang tahu esok milik siapa?

1 comment:

Jue Fauzi said...

I would just say..hahahaha..