Saturday, July 12, 2008

qazaf part 2

Gambar DSAI dan isteri untuk menfailkan tuntutan qazaf setelah dinasihati oleh ulama’ dari dalam dan luar negara untuk berbuat demikian.

"Mereka mengusulkan tindakan tersebut kerana ia bersesuaian dengan tuntutan syarak. Malah mereka menentang keras jika saya mengambil keputusan untuk bersumpah dengan menjunjung Al Quran di dalam masjid, kerana tidak ada nas-nas yang menyokong perbuatan tersebut.
Saya juga sudah membaca
fatwa Sheikh Taha Jabir al-’Ulwani, ulama’ tersohor dari Iraq berkaitan fitnah yang dilemparkan ke atas batang tubuh saya. Fatwa tersebut ternyata menjelaskan segala kekeliruan sekitar isu ‘bersumpah dengan menggunakan Al-Quran’ serta ia (fatwa) berperanan sebagai ilmu yang bermanfaat kepada umat." Kata DSAI
* Bagi saya walaupun bersumpah dengan menjunjung Al Quran tiada dalam nas tak salah rasanya di buat jikalau itu boleh memberi keyakinan kepada rakyat. Betulkan saya kalau saya silap!

No comments: